Veelgestelde vragen

Verkopen van een huis

Wat zijn de stappen voor het verkopen van mijn huis?

Het verkopen van je huis kan een spannende aangelegenheid zijn. Op onze verkoopmakelaar-pagina vertellen we je alles wat je moet weten.

Hoe promoot Brick Vastgoed mijn woning?

Wij gebruiken bij elke woning ons zeer uitgebreide netwerk dat bestaat o.a. uit de volgende kanalen: social media (Instagram, Youtube, Facebook), Funda, Pararius, onze eigen website en een nieuwsbrief die naar iedereen wordt gestuurd die bij ons ingeschreven staat.

Hoe verkoopt Brick Vastgoed mijn huis voor de beste prijs?

Er zijn natuurlijk veel factoren die de waarde van een woning bepalen. Wat wij o.a. doen is een verkooptekst opmaken, verzorgen professionele fotorapportage, professionele bezichtigingen leiden. Hiermee willen we louter het allerbeste resultaat behalen.

Een woning verhuren

Hoe promoot Brick Vastgoed mijn woning?

Wij gebruiken bij elke woning ons zeer uitgebreide netwerk dat bestaat o.a. uit de volgende kanalen: social media (Instagram, Youtube, Facebook), Funda, Pararius, onze eigen website en een nieuwsbrief die naar iedereen wordt gestuurd die bij ons ingeschreven staat.

Verhuren jullie ook aan expats?

We verhuren aan heel veel verschillende soorten en type huurders. Het merendeel hiervan is expat.

Hoe kan Brick Vastgoed mijn woning zo snel verhuren?

We hebben directe contacten met Hr-afdelingen van (grote) bedrijven in de regio Eindhoven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bedrijven, zoals: ASML, Philips en Defensie/NATO. Maar ook particuliere huurders staan bij ons in de rij voor een huurwoning.

Wie komt er in mijn woning?

Wanneer je je woning bij ons in de verhuur zet gaan wij zoeken naar een geschikte huurder voor de woning. Zodra wij deze gevonden hebben leggen wij deze bij je voor waarop je vervolgens akkoord op kunt geven.

Wat doet een verhuurmakelaar?

Wanneer je je woning wilt verhuren zijn er een tal van zaken die geregeld moeten worden. Laten wij daar nu net goed in zijn! Gedurende het hele traject zijn er allerlei zaken die wij voor je uit handen nemen. Zo heb je er als eigenaar (bijna) geen omkijken naar.

Waarom het beheer uitbesteden?

Hier zijn veel redenen voor, hieronder een paar belangrijke

  1. Het is heel erg belangrijk dat er een professionele begin en eindinspectie gemaakt wordt inclusief foto's bij sleuteloverdracht en einde huurovereenkomst. Zodat er kan aangetoond worden in wat voor staat de huurder de woning heeft gekregen en ook weer inlevert.
  2. We merken vaak dat als een eigenaar zelf het beheer voert van een woning, die graag een goede band opbouwt met een huurder. Alleen als dan op het einde blijkt dat er iets niet goed wordt opgelevert door de huurder, de verhuurder moeite heeft om zakelijk te blijven. Wij blijven zakelijk en gaan discussie aan met de huurder en zorgen dat alles weer netjes wordt opgevelerd. 

Welke type huurcontracten zijn er?

Wij gebruiken huurcontracten die gebaseerd zijn op het ROZ model. Hierin zijn een aantal varianten die we gebruiken.

Model A (onbepaalde tijd)
Minimaal 12 maanden en daarna loopt deze automatisch door voor onbepaalde tijd.
Verhuurder kan normaliter niet opzeggen en huurder heeft een opzegtermijn van 1 kalendermaand na de initiële 12 maanden.

Als eigenaar heb je zekerheid dat een huurder dus minimaal 1 jaar blijft huren maar niet de flexibiliteit om de huur op te zeggen.

Model B (bepaalde tijd)
Dit is een contract voor een bepaalde periode die niet langer is dan maximaal 2 jaar. Hierin is geen minimale periode opgenomen. De huurder heeft vanaf aanvang huur de mogelijkheid om de huur op te zeggen met een opzegtermijn van 1 kalendermaand. Indien je als verhuurder de huur na 2 jaar niet opzegt, wordt dit automatisch omgezet in een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Als eigenaar heb je de zekerheid dat een huurder er na maximaal 2 jaar zeker uit gaat, alleen is de huurder zelf dus ook zeer flexibel en kan er in theorie al na 1 maand uit.

Model C (tussenhuur)
Dit is een overeenkomst voor een van te voren bepaalde vaste periode, waarbij de verhuurder na die periode weer zelf in de woning wil wonen. Vaak gecombineerd met een diplomaten clausule voor de verhuurder.

Vragen voor huurders

Wat is het verschil tussen gemeubileerd en gestoffeerd?

Gestoffeerd: Een gestoffeerde woning is voorzien van vloerbedekking, verlichting, gordijnen en keukenapparatuur zoals koelkast en vaatwasser.

Gemeubileerd: Een gemeubileerde woning beschikt buiten de stoffering om ook over zaken als  meubels zoals bank, tafel, stoelen, bed, wasmachine, linnengoed, servies, bestek en een complete keukeninrichting etc.

Wat moet ik aantonen voor het huren van een woning?

Wanneer je een woning via Brick Vastgoed wil huren, dien je een geldig legitimatiebewijs en inkomstenverklaring (loonstrook, getekende arbeidsovereenkomst en eventueel werkgeversverklaring) te overleggen.

Wat moet ik doen als ik thuis een storing of ander noodgeval ervaar?

Heeft u als huurder een storing in de woning die u via Brick Vastgoed BV huurt? Meldt het dan 24 uur per dag 7 dagen in de week via onze 24 uur storingsdient. Dit kan via het huurdersportaal of via het noodnummer +31 (0) 402116149 voor urgente problemen. Indien het noodnummer niet direct wordt opgenomen, laat dan aub een voicemail achter en u wordt zo spoedig mogelijk terug gebeld.

Kan ik een woning delen?

We krijgen vaak de vraag of een woning gedeeld kan worden met een bijvoorbeeld een vriend, vriendin of collega.

De gemeente Eindhoven heeft hiervoor wetgeving dat een woning niet gedeeld mag worden met meer dan 2 personen indien men geen bloedverwant is en of een relatie heeft.

Dat zou dus betekenen dat je met 1 ander een woning zou mogen delen volgens de gemeente. Alleen in de praktijk blijkt dat een eigenaar hier vaak niet voor open staat en dit dus niet mogelijk is. Indien een woning gedeeld mag worden, zal dat in de advertentie erbij staan.

Hoe wordt een huurwoning toegewezen aan kandidaat huurders?

Protocol toewijzing huurwoningen aan kandidaat-huurders

Dit Protocol voor de toewijzing van huurwoningen aan kandidaat-huurders wordt gehanteerd in het kader van de Wet goed verhuurderschap en heeft tot doel voor alle betrokken partijen inzichtelijk te maken hoe de toewijzing van een huurwoning tot stand komt. Dit Protocol is gericht op het voorkomen van (woon)discriminatie.

Definities:

Verhuurmakelaar: (Een medewerker van) de verhuurmakelaar die een woning in opdracht van de opdrachtgever te huur aanbiedt en daartoe rechtsgeldig is gemachtigd.

Opdrachtgever: De tot verhuur van de woning gerechtigde (rechts)persoon of (rechts)personen die de verhuurmakelaar heeft ingeschakeld om in diens/hun te belang te bemiddelen bij de verhuur van een woning.


Kandidaat-huurder
: Een natuurlijk persoon/entiteit die interesse toont in een door de verhuurmakelaar namens de opdrachtgever aangeboden huurwoning.


Doel van bemiddeling

Opdrachtgever heeft als doel om de betreffende huurwoning te verhuren aan de meest geschikte kandidaat-huurder. Dit is een kandidaat-huurder waarvan het zo aannemelijk mogelijk is dat deze correct en tijdig aan alle verplichtingen kan voldoen die uit een huurovereenkomst voortvloeien en op de best passende termijn. Het onderscheid tussen kandidaat-huurders geschiedt door objectieve rechtvaardiging. Onderscheid tussen kandidaat-huurders dient een legitiem doel en de verhuurmakelaar zal daar passend en evenredig naar handelen.


Te verkrijgen basisinformatie van de kandidaat-huurder
:

  • Naam (voor- en achternaam)
  • Huidig adres en woonplaats
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Kopie ID-bewijs (BSN-nummer en de pasfoto mogen worden afgeschermd)
  • Samenstelling gezin: alleenwonend, samenwonend, met of zonder kinderen
  • Hoogte van totaal maandelijks netto-inkomen
  • Inkomensverklaring van de belastingdienst
  • Arbeidsovereenkomst(en) en/of werkgeversverklaring(en)
  • Inkomensbewijzen (salarisspecificatie en recente bankafschriften met daarop het nettoloon)
  • Bedrag van huidige huur
  • Een verhuurdersverklaring
  • De informatie die noodzakelijk is om vast te stellen of de kandidaat-huurder(s) in aanmerking kom(t/en) voor een huisvestigingsvergunning (als het verkrijgen daarvan vereist is in de gemeente waar de woning is gelegen).


Er wordt geen informatie verlangd over
:

  • Etnische of culturele achtergrond
  • Religieuze identiteit
  • Politieke voorkeur
  • Seksuele gerichtheid
  • Genderidentiteit en/of -expressie
  • Lichamelijke of geestelijke gezondheid

Criteria waar rekening mee gehouden wordt bij toewijzing:

1.     Reactiesnelheid
In de basis geldt: wie het eerst komt, die het eerst maalt. Het initiatief om op een aangeboden woning te reageren ligt bij kandidaat-huurders. In geval van veel reacties kan het dus voorkomen dat bepaalde kandidaat-huurders niet meer worden uitgenodigd voor een bezichtiging en worden afgewezen.

2.     Bron van inkomen/soort arbeidsovereenkomst
Een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd met een van goede naam en faam bekendstaande werkgever heeft de voorkeur. Dit geeft opdrachtgever de meeste financiële zekerheid. Tijdelijke arbeidsovereenkomsten, (recent) zelfstandig ondernemerschap en andere vormen van inkomstenbronnen zoals alimentatie, een stagevergoeding, een garantstelling door derden, een erfenis, huurinkomsten etc., kunnen wel degelijk ook leiden tot toewijzing van een huurwoning, maar dat is maatwerk.

3.     Hoogte van het inkomen
Na een eventuele minimale inkomenseis heeft het hoogste (gezamenlijke) inkomen de voorkeur. Dit geeft opdrachtgever de meeste financiële zekerheid ten aanzien van de nakoming van de financiële verplichtingen uit de huurovereenkomst.

4.     Gedegen en controleerbaar positief huurverleden
Een kandidaat-huurder met een positieve en verifieerbare verhuurdersverklaring heeft de voorkeur. Kandidaat-huurders zonder aantoonbaar huurverleden is maatwerk, want dat vergt nadere informatie of onderzoek.

5.     Een positieve screening van ID bewijs en solvabiliteit
Een kandidaat-huurder kan een woning alleen toegewezen krijgen onder het voorbehoud dat de identiteit kan worden geverifieerd en de financiële draagkracht in orde is. Om dit te toetsen voert de verhuurmakelaar een grondige screening uit. Een onderdeel van deze screening is een handmatige controle op echtheidskenmerken van het ID uitgevoerd door de verhuurmakelaar. Deze controle kan bijvoorbeeld met de DutchID-App worden uitgevoerd die door de Nederlandse overheid wordt aangeboden. De uitslag van deze screening kan leiden tot een afwijzing (ook na een initiële toewijzing).

6.     Samenstelling huishouden
Het is belangrijk dat er een passende bewonerssamenstelling geldt per woning. Dit om overlast en schade te voorkomen, maar ook om bijvoorbeeld overbewoning van woningen te voorkomen. Er zal daarom bij toewijzing rekening worden gehouden met de bewonerssamenstelling per woning. Afhankelijk van het type woning hebben bepaalde samenstellingen de voorkeur. Dit is maatwerk per woning.

7.     Passendheid in (de omgeving van) de aangeboden woning
In sommige gevallen kan de ligging van de huurwoning of de eigenschappen daarvan ertoe leiden dat bepaalde kandidaat-huurders in beginsel meer geschikt zijn dan anderen.

8.     Gunning opdrachtgever
Voor iedere aangeboden woning geldt dat opdrachtgever uiteindelijk de keuze maakt tussen de kandidaat-huurders. De verhuurmakelaar heeft op de uiteindelijke keuze geen invloed.

Tot slot:

De verhuurmakelaar onthoudt zich van iedere vorm van (medewerking aan) discriminatie ten aanzien van toewijzing van huurwoningen aan kandidaat-huurders. De verhuurmakelaar draagt geen verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid voor het handelen van haar opdrachtgevers. In verband met de privacywetgeving is de verhuurmakelaar niet bevoegd om basisinformatie van kandidaat-huurders aan derden te verstrekken.

Aanhuurmakelaar

Wat is een aanhuurmakelaar?

Een aanhuurmakelaar is een makelaar die de huurder helpt en begeleidt bij het zoeken van een geschikte huurwoning. Er wordt dan niet alleen in eigen het eigen woning bestand gekeken, maar ook bij alle andere collega makelaars. De gehele markt wordt dus bekeken.

Waarom een aanhuurmakelaar inhuren?

Er zijn diverse redenen om een aanhuurmakelaar in te huren, maar hieronder vind je een paar belangrijke redenen.

  1. Loop je steeds een huurwoning mis? Huur ons in, wij krijgen je vooraan in de wachtrij!
  2. Wij weten wie een betrouwbare partij is en wie niet.
  3. Wij screenen de huurovereenkomst voor je.
  4. Wij zorgen dat er een goed check in rapport tijdens de sleuteloverdracht wordt opgemaakt.

Ik ben een expat en zoek een huurwoning, wat nu?

In zowel de Nederlandse als Engelse taal kunnen wij je uitstekend helpen bij het vinden van een huurwoning in Eindhoven. Neem contact met ons op om te mogelijkheden te bespreken.

Wat kost een aanhuurmakelaar?

Een vraag die door velen gesteld wordt. Op deze pagina vind je meer informatie Persoonlijke aanhuurmakelaar Eindhoven | Brick Vastgoed